بانک گردشگری اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری است که در روز هفتم دی ماه 89 با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی کسب کرده‌است. 
به گزارش بینا، بانک گردشگری (سهامی عام) نهادی مالی است که هدف آن با رعایت کامل قوانین و مقررات پولی و مالی کشور به حداکثررساندن سود و ثروت پایدار و بلندمدت برای سهام‌داران خود از طریق ارائة خدمات نوین اعتباری و مالی در سراسر کشور و در آینده در خارج از کشور می‌باشد. این بانک بر صنعت گردشگری تأکید دارد، و در صرف وجوه به‌طور تخصصی و با تکیه بر آن صنعت عمل خواهد کرد و در پی آن است که سهم قابل‌ملاحظه‌ای از فعالیت‌های اعتباری و مالی در ایران را از طریق رقابت سالم با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی، کاهش هزینه‌ها، و ارائة محصولات و خدمات مالی و اعتباری جدید کسب کند. هدف بانک تبدیل‌شدن به موقعیت رهبری در بازار از طریق عرضة محصولات مالی و اعتباری‌ای است که دارای کیفیت واقعی و قیمت‌گذاری مناسب باشند.


محصولات و خدمات
در چارچوب بانکداری فراگیر، بانک گردشگری هم‌چون سوپرمارکت خدمات مالی، همة خدمات و محصولات بانکی و مالی غیربانکی را با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ارائه می‌دهد. غیر از محصولات رایج سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات، در چند گروه‌بندی کلی، محصولات جدیدی به بازار بانکداری کشور عرضه خواهد شد:
بانکداری شرکتی: در این حوزه نیازهای کسب‌وکارها و به‌ویژه کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ با عرضه محصولات جدید ازقبیل تأمین مالی دارایی‌ها، لیزینگ تجهیزات تولیدی و فضاهای گردشگری، تأمین مالی طرح‌های املاک و مستغلات به‌ویژه در صنعت گردشگری، تأمین مالی ساختاریافته، تسهیلات فروش اقساطی بلندمدت، و ... پاسخ داده می‌شود.
بانکداری مصرفی: در این گروه‌بندی نیاز اشخاص به محصولات پرداخت ازقبیل طیف وسیعی از کارت‌های اعتباری و پیش‌پرداخت، کارت‌های ویژة گردشگری؛ و اعتبارات مصرفی چون تسهیلات رهنی، تسهیلات مشارکت‌های زمانی، و ... پاسخ داده می‌شود.
بانکداری الکترونیک: بخش عمده‌ای از نیازهای خدماتی کسب‌وکارها در چارچوب بانکداری شرکتی و اشخاص در چارچوب بانکداری مصرفی از طریق تولید محصولات و خدمات مجازی مرتفع می‌شود: اعلام مانده‌های حساب و صورت‌حساب‌ها، پرداخت‌های مرتب فصلی یا ماهانه، انتقال‌های بین‌بانکی، سفارش دسته‌چک و سایر مدارک، دریافت اطلاعات روی نرخ‌ها و محصولات، بودجه‌بندی درآمد و هزینة خانوارها، ارائه نمودارهای اطلاعاتی در حوزه اقتصاد، ... تنها بخشی از این محصولات است که در چارچوب بانکداری الکترونیک از طریق موبایل، اینترنت، ... قابل‌عرضه است.
بانکداری اختصاصی: خدمات مدیریت ثروت، خدمات تولیت، مشاوره‌های مالی، برنامه‌ریزی طرح‌های بازنشستگی مکمل، و ... از این مجرا قابل‌عرضه خواهد بود.
بانکداری بین‌المللی: غیر از خدمات صرافی و حواله‌ها‌ی ارزی، چک‌های مسافرتی، اعتبارات اسنادی و برات‌های ارزی، ارائة کارت‌های ارزی ویژه گردشگران، انواع راه‌حل‌ها برای سرعت‌بخشیدن و کارآمدکردن فعالیت‌های صادرات و واردات (خدمات بازرگانی بین‌المللی) ارائه خواهد شد و نیز سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات ارزی از این مجرا اجرایی می‌شود.
خدمات مالی غیربانکی: انواع محصولات بیمه‌ای، خدمات کارگزاری و معامله‌گری، انتشار انواع اوراق بازار و شکل‌دهی به انواع صندوق‌ها، و ارائة خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری، عرضه‌های عمومی، پذیرش در بورس‌ها، و دیگر محصولات بازار سرمایه از طریق این بخش از فعالیت بانک گردشگری ارائه می‌شود.

بانک گردشگری و بانکداری اسلامی
مؤسسان بانک گردشگری، نظام بانکی ایران را اسلامی می‌دانند و بدان عمیقاً متعهداند. مؤسسان بانک معتقداند که بانکداری شرکتی مدرن، بانکداری خرده‌فروشی از طریق اینترنت یا PC ، بانکداری از طریق تلفن یا سایر امکانات ارتباطی، و با استفاده از انبوه کارت‌ها و وسایل انتقال وجوه جدید، کمترین تضادی با قالب‌های بانکداری غیرربوی ندارد. کلیة عقود مورد عمل در بانک در چارچوب بانکداری غیرربوی تنظیم خواهد شد. ابزارهای اسلامی به‌معنای خاص هم‌چون اوراق مشارکت، صکوک اجاره، و اوراق مبتنی بر خرید دین نیز وسیعاً به‌کار گرفته خواهد شد.

ارتباط بین‌المللی بانک
بانک گردشگری در سه حوزه همکاری با مؤسسات مالی خارجی را دنبال می‌کند: فن‌آوری، مدیریت، و تأمین سرمایه. در شرایط جاری کشور، دو مؤلفة فن‌آوری و مدیریت مهم‌تر از از تأمین منابع مالی توسط خارجی‌هاست.
مؤسسان ضرورت حضور خارجی‌ها را برای پیونددادن فعالیت بانک با بازارهای پول و سرمایة جهان نیز تشخیص می‌دهند. به‌ویژه بانک گردشگری در حوزة سرمایه‌گذاری در خارج (placement) ، مدیریت ارز، و بازاریابی محصولات و خدمات در خارج از کشور، نیازمند کمک از نهادها و مؤسسات مالی و اعتباری و بانکی خارجی است.

مشتریان هدف بانک
پس از محکم‌شدن جای پای بانک در بخش اصلی بانکداری کشور، و ارائه کالاها و خدمات معمول در صنعت بانکداری، بانک گردشگری برای تقویت مبانی درآمدی خود، به بخش ویژه خود در صنعت گردشگری متوجه خواهد شد، و بازارهای هدف جدیدی را با مشتریان مختص به آن بازارها جستجو خواهد کرد. این مشتریان قابل‌گروه‌بندی در رده مشتریان با فرصت‌های بالاهستند که بانک گردشگری فرصت رشد آن‌ها را شناسایی خواهد کرد، و خدمات خود را به آن‌ها ارائه می‌کند.
مشتریان بانک گردشگری ایران در مرحله اول جمعیت شهری کشور مستقر در شهرهای بزرگ خواهند بود. بنابراین، عرضه محصولات و خدمات اعتباری و مالی از تهران آغاز می‌شود، و در نخستین گام به شهرهای بزرگ چون اصفهان، شیراز، کرج، تبریز و مشهد، ساری، رشت،‌ کرمان ، رامسر،...توسعه می‌یابد و سپس در گام‌های بعدی به شهرهایی بسط می‌یابد که از نظر گردشگری در کشور اهمیت دارند، هرچند که ممکن است به‌لحاظ سهم در تولید ملی در اولویت نباشند. در عین‌حال، در میان اقشار شهری، مشتریان طبقه متوسط در اولویت خواهند بود.
همچنین طراحی نظام های همکاری با بنگاه ها و کارگذاری ها از جمله هدف های طراحی شده برای بانک است.